Bank pomysłów – rytmika i tańce

Dzień Ziemi

Z okazji Dnia Ziemi – 22 kwietnia – proponujemy kilka utworów do wspólnego śpiewania!

Wiosna!

Witaj wiosno!
W domu też może być wiosennie!

Mamy nadzieję, że w domach wiosenna aura przesyła Wam promyki słońca…

Chcemy zarazić Was wiosennym nastrojem… Zaśpiewajmy razem!

Rytmika cz.1
Czy wiecie, że jest utwór pt. „Taniec kurcząt w skorupkach”? Napisał go Modest Musorgski w cyklu „Obrazki z wystawy”. Posłuchajcie! 
 
Proponuję, aby cztero-, pięcio- i sześciolatki nauczyły domowników piosenki i zabawy „Oj, lisku, lisku!” Pamiętacie? Lisek skrada się do kurnika, masuje po brzuszku, po czym w refrenie kurki wyganiają go z powrotem do lasu. Głodny lisek jednak nie rezygnuje i w drugiej zwrotce wraca do kurnika. Z rączek robi lornetkę i zagląda do kurnika. I znowu podczas refrenu kurki wyganiają liska do lasu. Pamiętajcie, że liski się skradają i że w czasie całej zabawy nikt nikogo nie dotyka, nie potrąca, nie ciągnie.
„Lisek Łakomczuszek” Śpiewające Brzdące
 
Dzieciom trzyletnim proponuję zabawę z piosenką o kurczaczku. Jak myślicie, czy mały kurczaczek wydaje cienkie (wysokie), czy grube (niskie) dźwięki? Spróbujcie pobawić się w kurczaczki – myślę, że biegają leciutko na paluszkach machając małymi skrzydełkami. Gdy się zmęczą, przykucają i cichutko piszczą (pi-pi-pi). 
A teraz pobawmy się, że jesteśmy jajkami – wszystkie dzieci zwijają się w kulkę (kolana przy klatce piersiowej, obejmujemy nogi rękami) i bujamy się z plecków na jeden i drugi bok. Najlepiej na dywanie… 🙂
„Żółty kurczaczek” Śpiewające Brzdące
 
Zabawy z piosenką: 
– weźcie po dwa plastikowe kubeczki lub łyżki i rytmicznie uderzajcie w podłogę podczas refrenów piosenek;
– wymyślcie razem, co jest zielone, spróbujcie poudawać ruchem żaby, jaszczurki, dinozaury, listki itp.;
– włączajcie pauzę podczas słuchania piosenki w nieregularnych odstępach. Gdy dzieci usłyszą ciszę, mają zastygnąć nieruchomo (żabki chowają się przed bocianem);
 
Piosenka dla dzieci młodszych (3-4latki): „Kiedy wiosna przyjdzie do nas”
Piosenka do słuchania: „Wiosna, wiosenka”
Piosenka dla dzieci starszych (5-6latki): „Maszeruje wiosna”
 
 
Rytmika cz.2
Spróbujcie zabawy w klepanie w ręce z rodzeństwem, mamą lub tatą. Możecie wykorzystać załączony układ lub wymyślić własny. Ważne, żebyście starali się utrzymać równe tempo. Możecie również wstać i wykorzystać podskoki, obroty, skręty tułowia. Miłej zabawy!
 
Link do podkładu:
 
Mam też dla Was zaproszenie na koncert 🙂
Wszyscy musimy siedzieć w domu, prawda? To ważne dla naszego zdrowia! A co robią w domach muzycy orkiestrowi? No oczywiście to, co zwykle – grają na swoich instrumentach.
Tak powstał niezwykły moim zdaniem koncert – wykonanie utworu Poranek ze suity Peer Gynt Edwarda Griega. Każdy z muzyków gra w swoim domu. Jak myślicie, czy to łatwe, grać samemu a jednocześnie utrzymać takie samo tempo jak wszyscy? Pomagają słuchawki, ale spróbujcie zaśpiewać z kimś z rodziny znaną Wam piosenkę, będąc w różnych pokojach mieszkania. Czy było łatwo? 🙂
 
Link do utworu:
 
Powtórzcie sobie proszę nasze wiosenne piosenki. Może uda Wam się ułożyć do nich własny taniec?
 
Wielkanocne inspiracje
Najpierw mała rozgrzewka z piosenką:
 
Jeśli spodobała się Wam ta piosenka, to możecie zaczynać od niej każdy dzień!
 
Dla dzieci młodszych proponuję piosenką świąteczną o zajączku i pisankach:
 
Piosenka do słuchania i dla dzieci starszych do śpiewania: 
 
Spróbujcie proszę poskakać jak zajączki (obie nóżki razem). A teraz zobaczmy, czy skaczącemu zajączkowi łatwo było przenosić pisanki. Weźcie proszę nietłukącą się miseczkę (np plastikową lub metalową) i włóżcie do niej kulki lub piłeczki. Teraz spróbujcie podskakując przenieść kuleczki z pokoju do pokoju. Udało się? Brawo! Jeśli nie, spróbujcie jeszcze raz 🙂
 
Posłuchajcie teraz piosenki o zajączku. Podoba Wam się? To posłuchajcie jeszcze raz i spróbujcie zaśpiewać. Przy słowach „hopla hopla” dwa razy uderzacie dłońmi o uda, przy słowach „raz i dwa” klaszczecie trzy razy w dłonie. Przy słowach „skacze zając hopsasa” podskakujecie do góry na dwóch nóżkach. Zwrotki tańczymy dowolnie (np chodzimy w kółeczku z mamą, tatą lub rodzeństwem). 
 
 
Mam też dla Was zabawę:
 
Melodia do tej zabawy to przerobiona aria Wolfganga Amadeusza Mozarta z opery Don Giovanni o tytule „La ci darem la mano”. O Mozarcie rozmawialiśmy przy okazji Marsza Tureckiego, może pamiętacie? 
Jeśli chcecie posłuchać oryginału arii, to tu znajdziecie całą arię (nagranie rozpoczyna się recytatywem, czyli taką operową rozmową, a aria, czyli operowa piosenka zaczyna się w drugiej minucie, dokładnie 2:50) https://www.youtube.com/watch?v=iJnJjpMdT3Y 
 
Rytmika cz.3

Dla dzieci młodszych przygotowałam zabawę „Muzyczne stop”. Spróbujcie też pobawić się ruchem. Możecie skakać np. na jednej nodze, chodzić na czworakach, skakać do tyłu (ostrożnie!) lub kręcić się w kółko. Wymyślajcie własny taniec! Ważne, żeby zatrzymać się, gdy w piosence jest „stop”. 

Dzieci starsze:
Popatrzcie proszę na film. Spróbujcie nauczyć się piosenki i ją powtórzyć 🙂
 
Możecie przygotować sobie rysunki z podpowiedziami (narysujcie morze, człowieka, ręce, sieci itd). Potem zakrywajcie po kolei każdy rysunek, zaczynając od morza. Czy udało Wam się zapamiętać kolejność ruchów? 
Spróbujcie wymyślić własną wyliczankę tego typu. Możecie wykorzystać tę melodię lub jakąkolwiek inną,
w miarę prostą i krótką piosenkę. 
 
Mój przykład? Proszę bardzo: 
Oto stół wielkanocny przykryty obrusem jest.
Oto talerz na stole wielkanocnym przykrytym obrusem jest.
Oto pisanka na talerzu na stole wielkanocnym przykrytym obrusem jest.
Oto szlaczek na pisance na talerzu na stole wielkanocnym przykrytym obrusem jest… itd…. itd….
 
Miłej zabawy!
 
Rytmika cz. 4
Proponuję Wam taniec do piosenki zegarowej. Spróbujcie się jej nauczyć śpiewać. 

Czy wiecie, co trwa dłużej, godzina czy minuta? A co jest dłuższe – minuta czy sekunda?

W muzyce też mamy różną długość dźwięków, określaną jako ich wartość rytmiczna. Po prostu są dźwięki krótsze i dłuższe. Kiedyś o tym rozmawialiśmy, układaliśmy różne rytmy i rysowaliśmy nuty – może niektórzy pamiętają. 🙂
 
Najdłuższa nuta w muzyce to cała nuta, połowa całej nuty to półnuta, połowa półnuty to ćwierćnuta, połowa ćwierćnuty to ósemka, a połowa ósemki to szesnastka. 
 
Dziś skupimy się na ćwierćnutach, ósemkach i szesnastkach, tak jak w zegarze mamy godziny, minuty i sekundy. Sekunda trwa bardzo krótko, prawda? Spróbujcie stukać paluszkami o podłogę lekko, równo i szybko. To właśnie sekundy, czyli w muzyce – szesnastki.
A teraz wstańcie i pójdźcie po pokoju szybkim marszem. To nasze minuty, czyli w muzyce – ósemki. Są dwa razy wolniejsze od szesnastek. Jeśli mama, tata lub ktoś z rodzeństwa bawi się z Wami, spróbujcie jednocześnie pokazać szesnastki i ósemki (jedna osoba stuka palcami, druga idzie szybkim krokiem dookoła). A teraz ćwierćnuty – to eleganckie panny, które nigdzie się nie spieszą. Są dwa razy wolniejsze od ósemek i cztery razy wolniejsze od szesnastek! Jeśli macie w okolicy jeszcze trzecią osobę – spróbujcie zrobić taki cały muzyczny zegar! Jedna osoba stuka paluszkami (możecie też wziąć instrument perkusyjny, jaki macie pod ręką – np łyżki drewniane) siedząc na środku pokoju. Druga osoba szybkim marszem chodzi na około tej pierwszej osoby, a trzecia osoba chodzi jeszcze większym kołem i wolnym krokiem. Dodajcie jeszcze dźwięk – i zegar będzie kompletny 🙂 Np szesnastki cyk-cyk-cyk-cyk, ósemki tik-tak-tik-tak, a ćwierćnuty bim-bom, bim-bom. 
 
Jeśli macie ochotę pochwalić się Waszym wykonaniem „zegara”, to prześlijcie krótki filmik na adres przedszkola – z przyjemnością go obejrzę!
 
Na koniec oryginał piosenki – zaproście rodziców na dyskotekę, myślę, że dziadkom by się też spodobało, możecie im wysłać link do piosenki! Dobrej zabawy!
 
 
Rytmika cz. 5
Ostatnio rozmawialiśmy o wartościach rytmicznych (ćwierćnutach, ósemkach i szesnastkach) i bawiliśmy się w zegar, pamiętacie? Dziś obejrzyjcie załączony film – zobaczycie, jak te i inne (półnuta i cała nuta) wartości zapisać. Jeśli będziecie mieć ochotę, to narysujcie nuty – może kojarzą Wam się z jakimiś zwierzątkami? Możecie zmienić nuty w zwierzątka i nadać im nazwy.
 

Przygotujcie trzy rodzaje instrumentów perkusyjnych – np. pokrywki, drewniane łyżki i plastikowe klocki. 

Spróbujcie grać dłuższe i krótsze wartości na tych instrumentach. Pamiętajcie, że krótsze wartości są krótsze o POŁOWĘ, czyli zawsze w jednej ćwierćnucie będą dwie ósemki, w jednej ósemce będą dwie szesnastki. Starajcie się utrzymać jedno tempo!
Powtórzcie też proszę naszą piosenkę o zegarze.
Dobrej zabawy!
Rytmika cz. 6
Chcę Wam zaprezentować utwór Dymitra Kabalewskiego pod tytułem „Galop Komediantów”.
Jest to utwór, który bardzo dobrze nadaje się do bardzo różnych aktywności – można przy nim biegać, tańczyć, udawać jazdę konną na krześle lub koniu na biegunach 🙂 To wszystko oczywiście możecie przy nim robić!
 
Proponuję Wam też wykonanie tego utworu na domowych instrumentach perkusyjnych. W poniższym linku nasze domowe wykonanie. Oczywiście możecie dobrać sobie inne instrumenty – wszystko zależy od Waszej wyobraźni!
Starszym dzieciom proponuję dodatkowo: wysłuchajcie uważnie tego utworu. Czy słyszycie, z ilu części się składa? Utwór ma trzy części, gdzie trzecia część jest powtórzeniem pierwszej, czyli ma budowę ABA. Tak, jak kiedyś rozmawialiśmy, dużo utworów muzyki klasycznej jest właśnie tak zbudowanych.
 
 
Życzę Wam miłej zabawy. 
Rytmika cz. 7

Proponuję Wam zabawę przy muzyce. Potrzebna Wam będzie miska, mała lampka i piasek, mąka lub kasza manna. Utwór, który słyszycie to koncert Wiosna Antonio Vivaldiego.

https://www.facebook.com/KrainaMuzyki/videos/529159521297015/  

Tu macie link do samego utworu:
 
Słuchając utworu rysujcie po prostu na misce to, co przyjdzie Wam do głowy. Mogą powstać piękne dzieła!
 
3 maja obchodzimy święto Konstytucji 3 Maja. Często w przedszkolu rozmawiamy wtedy o Polsce i jej symbolach. 
Posłuchajcie piosenki o Polsce – może pamiętacie ją z zeszłego roku, spróbujcie ją zaśpiewać (młodsze dzieci – dla Was do nauczenia będzie refren!).
 
To również dobry moment, żeby przypomnieć sobie hymn Polski. Pamiętacie, jaki ma tytuł? To Mazurek Dąbrowskiego. Czy pamiętacie, że hymn śpiewamy zawsze stojąc na baczność?
 
Polska jest częścią Unii Europejskiej, przypomnijmy sobie więc też hymn Unii, czyli Odę do Radości Ludwiga van Beethovena:
 
a tu wszystkie powyższe utwory: 
Rytmika cz. 8
Mam dla Was film o kompozytorze, którego poznaliśmy ostatnio przy okazji hymnu Unii Europejskiej. Ludwig van Beethoven to twórca Ody do radości, którą właśnie Unia Europejska przyjęła za swój hymn.
W tym roku obchodzimy okrągłą rocznicę urodzin Beethovena. Którą? O wszystkim dowiecie się z filmu. Miłego oglądania!
 
Mam dla Was jeszcze piosenkę – do posłuchania i zaśpiewania. Wszyscy dookoła mówią o wirusach – powstają też na ten temat piosenki. 
 
Piosenki z linków są też tu:
 
Miłej zabawy!
 
Rytmika cz. 10
Mam dziś dla Was trochę luźniejszej zabawy – zobaczcie proszę piosenkę i film. Spróbujcie się z tą piosenką pobawić. A może wymyślicie własne ruchy? Można stać, chodzić, biegać – co tylko przyjdzie Wam do głowy.
Przypomnijcie sobie też zabawę, którą już znacie:
 
Możecie chodzić jak chcecie, biegać, skakać, robić, co tylko chcecie. Pamiętajcie tylko, żeby w odpowiednim momencie wykonać ten sam gest do tyłu.
 
A teraz spróbujcie pomyśleć o jakiejś czynności (np udawajcie, że podlewacie kwiatki albo zmywacie naczynia czy idziecie do sklepu). A potem spróbujcie wszystkie czynności wykonać od tyłu. Trzeba się skoncentrować na każdej czynności – np: podchodzę do zlewu; podciągam rękawy; włączam kran; biorę gąbkę; myję talerz; wycieram talerz; odkładam talerz do szafki. A teraz wszystko od tyłu – czyli biorę talerz z szafki; wycieram talerz; myję talerz; biorę gąbkę; włączam kran; podciągam rękawy; podchodzę do zlewu.
 
Miłej zabawy!
Rytmika cz. 11
Mam dla Was dwie propozycje zabaw. Jedna – to zagadki muzyczne z refrenem (to ta część, która się powtarza, pamiętacie?). Oczywiście zachęcam Was również do wymyślenia własnych zagadek – kto mógłby jeszcze odwiedzić sad?
 
Druga zabawa wymaga od Was trochę pomysłowości. Spróbujcie wymyślić i skonstruować „zwierzątka” z własnych dłoni. Oczywiście pomocne będą rękawiczki jak na filmie, ale możecie też wymyślić własne sposoby na taniec rączkowych zwierzątek. Jeśli chcecie przedstawić ten taniec w formie teatrzyku – weźcie serwetki lub inne kawałki materiału i powieście je na patyku. Teatr już gotowy!
Rytmika cz. 12
Mam dla Was zabawę przy melodii Tarantelli. Tarantella to szybki, włoski taniec ludowy, pochodzący z Neapolu. Charakteryzuje się powtarzalnym rytmem i szybkim tempem. Spróbujcie!

Na wyciszenie proponuję bajkę muzyczną o zielonej łące. Wyobraźcie sobie taką wiosenną, ciepłą łąkę. Jakie zwierzątka mogą się jeszcze na niej pojawić?
https://www.facebook.com/watch/?v=744070573008588  

Na koniec – zabawa, która bardzo mi się spodobała.  Miłego weekendu!
Rytmika cz. 13
Ostatnio bawiliście się w łąkę pełną małych zwierzątek. Posłuchajcie proszę teraz piosenki o małpkach. Pobawcie się z piosenką!
 
Możecie też zaśpiewać tę piosenkę o innych zwierzątkach – pięć małych piesków, pięć małych kotków, pięć małych rybek itd. Wymyślajcie do woli. A potem spróbujcie swoich sił w śpiewaniu w „obcych językach”. Np zaśpiewajcie całą piosenkę po pieskowemu (hau-hau-hau), po kotkowemu (miał-miał-miał), po krówkowemu (mu-mu-mu) itd. Wesołej zabawy!
 
Jeśli już mowa o zwierzątkach, to zobaczcie proszę, jak można wykonać utwór muzyki klasycznej (fragment opery „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta) na obój i… PIĘĆ KURCZAKÓW… 🙂 
Rytmika cz. 14
Dzień dobry!
 
Jak może wiecie, zbliża się Dzień Mamy. Przesyłam Wam 3 piosenki – wybierzcie, która podoba Wam się najbardziej i nauczcie się ją śpiewać. Mama na pewno się ucieszy. Piosenki nagrane są po dwa razy.
 
Mam też dla Was zabawę – Gąsienicę. Najlepiej bawić się w nią w kilka osób – jeśli macie rodzeństwo, zaproście je do zabawy.
Czy zwróciliście uwagę na melodię piosenki? Myślę, że jeśli dobrze się wsłuchacie, poznacie przeróbkę piosenki Minionków:  
 
Ale to jeszcze nie wszystko! Pod następnym linkiem znajdziecie oryginał piosenki, czyli YMCA w wykonaniu Village People:
Zwróćcie uwagę, że jedna piosenka została tu przerobiona dwukrotnie. Bardzo często tak się dzieje. Utwór oryginalny podoba się tak bardzo, że jest wykorzystywany jako motyw kolejnych utworów lub po prostu włączony np do filmu. Czasami daje to piosence lub utworowi muzycznemu całkiem nowe życie. Zdarza się też, że kolejne wykonania są lepsze od oryginału!
 
 
Zabawy taneczne

Tytuły utworów do zabaw tanecznych, które dzieci znają z naszych przedszkolnych zajęć. 

Może przydadzą się jako przerywnik w nauce. Polkę kowbojkę polecamy jako taniec integracyjny z rodziacmi, opiekunami czy też z rodzeństwem 🙂

1. „Rozgrzewka – Hokey Cokey”
2. „Chocolate”
3. „Polka kowbojka”
4. „Jambo Mambo” – Tanzschule am Wall
5. „Ram Zam Zam”
6. „Hey Baby (If You’ll be My Girl)”
7. „Waka waka” – Shakira
8. „Gummy Bear – Gumi Miś”